Congratulations to the Award Winners, Certificate Recipients & Honourable Mentions for the 4th Annual Children’s Rights Writing & Creative Expression Competition!

This year, the CCRC received a high number of submissions. A big thank you to all the children who participated across Canada, and the teachers, children’s rights advocates, parents and legal guardians who supported them in the process. Stay tuned for an update on a virtual celebration and publication of the award winners’ submissions.

Ages 7-10:

  • Children’s Rights Writing and Creative Expression Award: Arissa (Prize: $100) (see winning submission below)
  • Creativity Certificate: Aiva
  • Ingenuity Certificate: Jeanne
  • Honorable Mentions: Victoria, Niah, Manuela

Ages 11-14:

  • Children’s Rights Writing and Creative Expression Award: Vera (Prize: $100) (see winning submission below)
  • Creativity Certificate: Maella
  • Ingenuity Certificate: Charlie
  • Honourable Mentions: Jacob, Tobias, Paul

Ages 15-17:

  • Creativity Certificate: Nieve

Group Category:

  • Children’s Rights Writing and Creative Expression Award: Mrs. Fournier’s class, Saint-Lambert Elementary, Saint-Lambert, Quebec (Prize: $100)
  • Honourable Mention: Queen Elizabeth Elementary School, PEI

Poster with the recipients of the awards, certificates and honourable mentions.


Children’s Rights Writing and Creative Expression Awards

De meilleurs plans pour les enfants

Par Arissa, 10 ans

Si moi, j’étais le dirigeant
Je parlerai d’abord aux parents
Je leur dirai à quel point il est essentiel
De ne pas agir de cette méthode cruelle

Je les convaincrai de ne pas prononcer les paroles
Qui déchiquettent leurs sourires en plusieurs pièces
Qui font que leurs cœurs s’isolent
Qui laissent place à la tristesse

Ensuite, je donnerai un message
Pour chaque école, je m’engage
Je leur apprendrai que chaque personne est égale
Et qu’elles sont toutes aussi spéciales

J’aviserai que le harcèlement
C’est une des pires choses à faire
Car en l’informant
Il y a une chance de régler cette affaire

Enfin, je leur offrirai la possibilité
De faire part des inégalités
Qui emprisonnent leur humeur joviale
Qui empêche d’illuminer leur étoile

Car un enfant ne devrait pas être inquiet
Aux propos de ses droits
Il mérite tout le respect
Et c’est la loi

Somme toute, voici mes actes
Et ils pourraient avoir un impact
Bien sûr, ce n’est pas parfait
Mais c’est un pas de plus pour un monde en paix

Simplify, Amplify, Ally

Vera

Chorus  
Tu dois connaître tes droits, c’est pour le mieux de toi. Un, deux, trois, comptes avec moi.
En premier: simplifier,
deuxième: amplifier,
et le troisième, le dernier: s’allier!

Verse 1
I don’t want to lie, first we need to simplify, cause I don’t really get why,
we need to memorize so much, it makes me wanna cry. It’s like remembering the digits of pi.

Chorus
Tu dois connaître tes droits, c’est pour le mieux de toi. Un, deux, trois, comptes avec moi.
En premier: simplifier,
deuxième: amplifier,
et le troisième, le dernier: s’allier!

Verse 2
I think we need to amplify.
We need to make a battle cry.
Turn up the volume from low to high,
and put up a sign in a library nearby,
then teach all this at school to solidify.

Chorus
Tu dois connaître tes droits, c’est pour le mieux de toi.
Un, deux, trois, comptes avec moi.
En premier: simplifier,
deuxième: amplifier,
et le troisième, le dernier: s’allier!

Verse 3
Every kid needs an adult ally,
because on you, we rely.
Please help us dignify,
the rights that we should live by.

Chorus
Tu dois connaître tes droits, c’est pour le mieux de toi. Un, deux, trois, comptes avec moi.
En premier: simplifier,
deuxième: amplifier,
et le troisième, le dernier: s’allier!

Coming soon – Mrs. Fournier’s class, Saint-Lambert Elementary, Saint-Lambert, Quebec

Get updates from CCRC

Leave a Comment